©2018 by Ezigo Limited. Proudly created with Wix.com

 
Search
  • Ezigo Holiday

WHAT TO DO WHEN YOU'RE IN PARIS

Hi / Assalamualaikum ,


Paris adalah benar-benar salah satu bandar yang paling unik di dunia ini. Seni, kebudayaan, fesyen, taman, makanan dan seni bina yang indah . Tidak ada satu pun pekara tentang Paris yang saya tidak suka ! Bagi seseorang yang datang ke Paris untuk kali pertama, sudah tentunya membuatkan anda sedikit teruja sehingga tidak tahu untuk memilih tempat yang hendak dikunjungi selama beberapa hari yang singkat sepanjang percutian ke sana . Jadi saya bercadang untuk berkongsi beberapa perkara kegemaran saya apabila saya ke Paris .


- Eiffel Tower





Kunjungi Eiffel Tower adalah pekara wajib untuk setiap pelancong yang datang ke Paris. Terdapat sebab mengapa ia adalah monumen berbayar paling banyak dan dikunjungi di dunia. Saya rasa apabila kebanyakan orang memikirkan Perancis, mereka mungkin akan mempunyai imej Tour Eiffel, bagaimana ia dipanggil dalam bahasa Perancis. Dibina pada tahun 1889, tidak ada jalan keluar.

Jika anda ingin pergi ke atas untuk menikmati pemandangan, pastikan anda membeli tiket anda terlebih dahulu (anda boleh melakukannya secara dalam talian). Jika tidak, masa menunggu kira-kira 2 jam semasa waktu puncak sangat biasa. Menara itu akan dibuka lewat malam (pada musim panas hingga tengah malam). Saya mengesyorkan anda untuk pergi selambat mungkin untuk dua sebab ; dapat mengelak kesesakkan orang ramai DAN bagi saya , anda dapat pemandangan pada waktu malam adalah lebih cantik . Sama seperti semua kawasan metropole lain di dunia . Pada waktu malam, sebaliknya, anda benar-benar boleh tahu mengapa Paris dipanggil 'bandar lampu'.

- Louvre





The Louvre ... Saya tidak pasti saya boleh menerangkan banyak kenangan indah dan momen yang tidak ternilai yang saya sambungkan dengan lawatan saya ke Louvre. Dengan 9.26 juta pelawat pada tahun 2014, ia adalah muzium yang paling banyak dikunjungi di dunia. Asalnya sebuah kubu dan istana Raja-raja Perancis, ia pada dasarnya telah menjadi sebuah muzium sejak Louis XIV berpindah ke Versailles.

Lukisan dan lukisan , patung dan seni hiasan - Louvre benar-benar tidak boleh mengecewakan. Walau bagaimanapun , bersedia untuk orang ramai! Juga, ketahui bahawa anda dengan mudah akan dapat menghabiskan sepanjang hari di Louvre. Malah, seminggu mungkin tidak mencukupi untuk menghargai semuanya. Jika anda tergesa-gesa, merancang lawatan anda ke hadapan dan hanya menumpukan pada beberapa sahaja - jika tidak, anda akan pengsan akibat keletihan hihihi... 

-Notre-Dame de Paris





Mercu tanda ikon Paris yang lain adalah Notre-Dame de Paris. Terletak di Île de la Cité, asal Paris, katedral purba akan mengagumkan anda dengan saiznya yang semata-mata. Bahagian dalamnya dihiasi dengan tingkap kaca berwarna yang menakjubkan. Anda boleh mendaki ke puncak dan menikmati pemandangan yang indah dari bangunan gothic yang hebat ini yang siap dibina pada tahun 1345.
Pastikan masuk atau keluar melalui Pont de Larchevêché di mana terdapat banyak kunci cinta. Masa terbaik untuk melawat adalah awal pagi, pada pendapat saya. Sekali lagi terdapat kurang ramai orang, tetapi juga cahaya di sepanjang tepi sungai Seine seakan-akan ajaib. 

-Arc de Triomphe




Arc de Triomphe de L'Étoile adalah monumen kedua yang paling ikonik di Paris. Anda akan dapati ia di penghujung Champs-Élysées dan ia didirikan sebagai penghormatan bagi mereka yang mati dan berjuang dalam Revolusi Perancis, serta dalam Perang Napoleon. Ada kemungkinan untuk naik di atas dengan bayaran yang kecil dan menikmati pemandangan yang indah.  Anda boleh melihat La Défense dan seni bina moden yang luar biasa dari sini.

- Sacré-Coeur




Menara putih dari Basilique du Sacré-Coeur berdiri tepat di puncak Montmartre dan dengan itu menandakan titik tertinggi di seluruh bandar. Warna murni sentiasa menjadikannya tarikan kepada pelancongan dan saya mohon agar anda pergi. 

Juga, seluruh daerah Montmartre, dengan banyak kedai-kedai dan kedai-kedai, begitu indah untuk berjalan. Dalam abad yang lalu, ramai artis terkenal telah belajar di sini (Dali, Wang, Mondrian, Picasso, Vincent van Gogh, dll). Oleh itu, melawat Sacré-Coeurs adalah mustahil untuk dilakukan di Paris. Jangan berharap untuk mengambil selfie tanpa di " photo-bomb" oleh orang ramai.... 

- Versailles




Istana Versailles adalah salah satu istana paling indah di dunia. Ia berfungsi sebagai model peranan arkitek untuk istana lain  
Secara teknikalnya, Versailles tidak lagi terletak di Paris tetapi di pinggir bandar nama sendiri. Tetapi untuk menjadi agak adil, ia menjadi pusat kerajaan Perancis selama lebih dari seratus tahun supaya anda benar-benar perlu melawat.
walau bagaimanapun , anda memerlukan satu hari penuh untuk melawat istana dan taman sekitarnya (dan lebih banyak istana). Ia sangat berbaloi masa - terutamanya kerana ia menggabungkan berjalan melalui taman-taman landskap yang indah dan mendapat pandangan yang intim ke dalam kemuncak kemegahan diraja.
44 views
This site was designed with the
.com
website builder. Create your website today.
Start Now